fredag 31 juli 2009

Intelligens?!?!

Jag har väldigt svårt för personer som stavar fel, när jag gick i skolan så var detta A och O, man hade veckans ord, och det ÄR viktigt att man stavar korrekt.
Jag har haft ett jobb där jag satt och läste CV, och helt omedvetet sorterade jag bort dem som inte stavade rätt, jag tycker att det visar ointresse och arrogans. (Förlåt moster Anna, vet att du har dyslexi, så du är ursäktad!)
Vet att jag är pedant när det gäller stavning, stavar någon fel hemma (jag eller min man) så ska det hånas i eviga tider. :-)
Påpekar gärna för alla när de stavar fel, kan bara inte låta bli.
Lika tankar har jag när det gäller att läsa böcker, man blir allmänbildad, man visar att man kan koncentrera sig m m.
Sen läser jag artiklar om kändisar/idrottsmän som säger att de ALDRIG har läst en bok, dessa går fetbort i min idoldyrkan. Min man berättade om Tomas Brolin (fotbollsspelararen) att han aldrig öppnat en bok, - bort med honom.
Idag läste jag att Lars Winnerbäck inte heller läser böcker...Tyvärr, bort med alla låtar av honom. :-)
Kanske jag som är extrem?! ;-))

1 kommentar:

Ann Parknert sa...

Hehehe.... Jag gillar dig! Prexactly som du avskyr jag stavfel och påperkar det hej vilt. Dock skapar jag gärna egna ord, men det måste vara tydligt att det är ett påhittat ord och inte bara ett felstavat sådant. Dyslektiker (o andra med svårigheter) är ursäktade - ni andra är det inte! ;-) Och särskrivningar ska vi inte ens tala om!!!