onsdag 25 augusti 2010

Diabetes och GPS ;-)

Denna sommar så har mitt socker varit väldigt svajigt, så nu i måndags så fick jag en "GPS"..
Det är ett litet plastchip som de sköt in i armen på mig, och nu mäts mitt blodsocker 1 gång i minuten under hela dygnet.

För mig som älskar statistik är detta jättebra, och även för att se var mitt socker sticker iväg..Det är svårt att komma ihåg att sticka sig i fingret ca 15 gånger per dag för att få fram nästan samma värden som "Gps:en" får.
Efter 10 dagar som passerat med denna så kan jag göra en punktinsats just där sockret ligger illa, och även se vad som händer efter träning mm.

Superbra tycker jag, synd bara att man inte kan ha den hela tiden, den är för dyr att ha, tyvärr ingår det inte i medicinen som man har kostnadsfritt, och apparaten kostar 8000 + moms och sen kostar varje chip 650 kr, och det räcker bara 5 dagar.
Men jag räknade ut att det skulle kosta landstinget MINDRE med detta än alla stickor man gör åt med, + att man kan slippa massor av följdsjukdomar.

Inga kommentarer: